Предложение от гражданска инициатива „Дом за пловдивската опера“ за построяване на сграда за операта в Пловдив
Ден след последната пресконференция, организирана от Инициативен комитет „Дом за Пловдивската опера“ и обсъждането на подходящ терен, стана ясно, че Панаирът отпада като опция, след като Бойко Борисов застави съветниците от партия ГЕРБ да преразгледат вота си. Така 39 съветника развалиха сделката за 21% от изложението.
Предложенията на комитета, обаче, са кодирани в Общината още от преди година. Приложението, което ви предоставяме е от 4 април 2016г. и е изпратено до Общински съвет – Пловдив. Ето какво гласи то без редакторска намеса:
На основание чл. 46 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, предлагаме да се предприемат необходимите действия за построяване на сграда за Пловдивската опера, място, където тя да разгърне потенциала си, с което ще укрепи и засили позициите си на важен фактор в културния живот на Пловдив и страната.
Създадената през 1953 г. Пловдивска опера има богати традиции и сега разполага със силен състав: най-добрия оркестър в страната, великолепни изпълнители и успешен мениджмънт, което гарантира успех при наличие на подходящи условия.
Днес тази културна институция се ползва с любовта на пловдивчани, генерира устойчив духовен климат на града и е един от важните поборници срещу агресивната субкултура. През 2010 г. с подписка на 22 хил. пловдивски граждани тя бе защитена от закриване. Операта се отблагодарява на защитниците си с богат репертоар: за 2015 г. с 8 оперни премиери, 9 симфонични програми, програми за деца, участия в престижни фестивали, гастроли в страната и чужбина. Над 60 хил. са зрителите на нейните спектакли и концерти за изминалата година. Приходите за 2015 г. са увеличени 284% в сравнение с 2012 г.
В момента Държавна опера Пловдив представя своите спектакли в обновения Дом на културата „Борис Христов”, който е тесен и сега, за да побере всички културни прояви на пловдивски и гостуващи състави на сцената, която не е проектирана за пълномащабни музикални концерти и представления. Държавна опера – Пловдив се нуждае от самостоятелна сцена, не само за себе си, но и заради своята публика и своя град, защото:
1.Липсата на самостоятелна сграда, собствена или не, не позволява на Операта да планира и създаде един по-богат репертоар, да сключва договори за съвместна дейност с европейски културни и финансиращи институции и да планира своята програма години напред – нещо, което би дало възможност и на туроператорите дългосрочно да планират и изготвят своите туристически продукти в сферата на културния туризъм и в крайна сметка ще допринесе за развитието града ни като цяло.
2.Самостоятелната оперна сцена в град Пловдив ще привлича световни оперни, музикални, балетни и др. изпълнители и състави, които имат високи технологични изисквания към сцените, на които гастролират, и ще повиши допълнително качеството на културния продукт, който град Пловдив представя на страната и света.
3.Възможността за разгръщане на целия потенциал на операта в самостоятелна сграда е въпрос не само на културна, но и на образователна принадена стойност. Самостоятелната сцена на операта
•ще задържи в града и страната младите таланти, създавани от Националното училище за музикално и танцово изкуство, Националната гимназия за сценични и екранни изкуства и Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство.
•ще привлече чуждестранни студенти в сферата на музикалните изкуства и те биха могли да правят своите стажове в град Пловдив.
•ще даде възможност за музикално образование на европейско ниво на малките деца и учениците в естествена среда.
4.Пловдив и сега изпитва остра нужда от зали за провеждане на културни събития. Титлата „Европейската столица на културата“ ще остане за града и след 2019 г., а Пловдив ще бъде притегателен център за културен туризъм, в т.ч. и на най-интернационалното изкуство – музикалното, което не се нуждае от превод. Идеята за собствена сграда на операта е от 1975 г., но за съжаление не е реализирана, вероятно културата не е била такъв приоритет, какъвто е в момента.
Убедени сме, че Общински съвет – Пловдив има необходимата управленска воля и подпомогнат от нашата гражданската енергия ще направи необходимото за изграждане на „Дом за Пловдивската опера”, с което още веднъж ще докаже стойностните културни амбиции на пловдивчани. Декларираме, че сме готови да се ангажираме с дейности, за да подпомогнем общинските власти за построяване на сграда за Пловдивската опера като:
– проучване и избор на подходящо място.
– извършване на проучване за определяне на проектното задание – брой места, зали и т. н.
– представяне на подходящи проекти и добри практики у нас и в чужбина за сграда, оборудване и т. н.
– активиране на общественото мнение и търсене на широка обществена подкрепа сред пловдивчани.
Уверени сме, че нашата инициатива ще намери широка подкрепа от съгражданите ни, общинските и държавни институции.
Следващ епизод от сериала на „ПРОЕКТ“анта г-н инджа Иб. Тотев, мамин ИМПЕРИАЛист след като уйдисахме на велосипедното лоби (производители, продаватели) с велоАлеи (фместо Градски Тротоари!) и цял тенекиен КОЛОДРУМ да ръждясва (що не колодрумите, а?) а и на Световните Ни Гребци Комаровъди сега ще напра’им ХИПОДРУМ та да има къде да тупуркаме с магаренцата
Майни, внимавайте с тия тарикати, които с лъжливи фрази под байрачето за „общественополезност“ кроят да си оформят собственост или поне ВЛАДЕНИЕ на Билдинг. Дали ОПЕРЕТА, дали БАЛЕТ те си признаха че нямало значение, той нямало да бъде подвластен на Трупата, нито на Общината, нито на КулТурското.
Проф. Хонорис Кауза академицата Ни.На. е отговорна за съсипването на КОНЦЕРТНА ЗАЛА докато е подписвала ведомостта за „директиране“ оперетно и е длъжна да я възстанови до положението в което я завари. И да обясни защо не е ПОДОБРИЛА СВИНЩИНАТА
Пловдив си има Дом на операта, озаглавен БОРИС ХРИСТОВ с караконджул отпред, който платихме скъпо и прескъпо; той само за ОПЕРЕТИ ли става, само за чалга и за бинго ли? Цялата истерия на някаква агитка „ентусиасти“ е да докопат БЕЗПЛАТЕН ТЕРЕН ЗА БИЛДИНГ който нямал нищо общо с музиката, те си казаха. Щом подписват подписки, ДА ПЛАЩАТ